Crystal Symphony

Crystal  Symphony
"CrySe" i Sydney Harbor

mandag den 13. februar 2017

Pridal - Aventure dag 81 og 82


Brisbane to Hamilton Island   dag 81 - 82



Dag 81 til havs med enrichment programmer.

Brisbane gav mig et noget andet indtryk af byen, end det jeg havde i forvejen. Vitsen med de 20 år bagefter er ikke grebet ud af den blå luft. Placeringen ca. 20 km op ad floden har givet store muligheder for havne anlæg hele vejen ud til kysten, men det er forblevet i små special anlæg til specifikke produkter, og tilsyneladende lav aktivitet.

Udviklingen af turistindustrien er sket på The Sun Shine Coast mod nord og The Golden Coast mod syd. Brisbane er ligesom efterladt ”langt” tilbage i landet, mens udviklingen foregår ude på de fortræffelige sandstrande som findes både mod syd og mod nord, men er sandstrande nok i længden? Der skal mere til, f.eks. kæmpe investeringer i turistanlæg.

AUS sierne er noget tilbageholdne hvad angår indvandring. De hævder, at vandtilførslen til Australias ca. 24 millioner indbyggere som helhed ikke tåler yderligere udnyttelse, hvis ikke ørkenen skal brede sig, og på den måde eventyre hele landets eksistensgrundlag.

I selve Brisbane er byggeaktiviteten meget høj, men er der nogen til at flytte ind i de nye store og dyre kontorbygninger. Det vil tiden vise, når byggeriet er færdiggjort.



Dag 82 ankomst til Hamilton Island ved solopgang.

Solo ekskursion til Hamilton Island’ by, Marina Village, via Tender-boat! Vejret er excellent, dejligt varmt og kun en svag brise. Lige det modsatte af hvad det var for tre uger siden, da vi var her på sidste krydstogt. Da stormede og regnede det, så Marina Village lignede en forblæst regnvåd samling huse, hvori indbyggerne havde gemt sig. Vi lignede druknede mus, der slingrede af sted efter en 2 timers Katamaran-slingresejlads fra The Great Barrier Reef.

Man får et helt andet indtryk af et sted, når man ser det i godt vejr. Dette turiststed er skabt af Queensland entreprenøren Keith Williams, der købte hele øen i 1978, og i stedet for at lave den til ”a grazing Property”, byggede han en lystbåde Marina og en landingsbane til en Commercial airport. Samtidig investerede han i feriehuse og hoteller og hvad dertil hører.

Stedet oser i dag af pengestærke turister, der nyder tilværelsen på attraktive steder. Ingen biler er tilladt på øen, men såkaldte Golf buggies er til rådighed for leje. De fylder i dag de få gader, men de høres ikke, da de er eldrevne. Det skal man lige vænne sig til for at undgå at blive kørt ned bagfra.

Det mest positive, der kan siges om sådant et sted, er, at det giver en masse attraktive arbejdspladser, der ikke nødvendigvis medfører yderligere forurening af omgivelserne. Det at skabe kvalitetsarbejdspladser, som folk står i kø for at besætte, er meget vigtig for at projektet skal lykkes på lang sigt.  

 Han venter på en ca 100.000 USD forretning
 Marina Village henne om hjørnet
 Det ser ud at lykkes
 Så er det bare spring
 2 timer ud 2 timer hjem og 3 timer derude
 vores Tender ser bette ud fra denne vinkel
 Det hjalp ikke ret meget
 men fotografen kan ændre sådan noget
 Så har alle skiftet "bord" 
 Jeg spurgte hvad de skulle bruge mit skohorn til?
 men det er jo tydeligt at se
 det var nødvendigt for at få sidste mand med ombord
 Jeg har set at Revet er dødt så jeg tog Tenderen til Marina Village
 ikke hel Utzon , men en halv kan vel gøre det
 Generalens store butik frit oversat
 Golf buggiernes paradis?
 eller hvis du har en lille skude kan den måske knibes
 Ja for Boheimer frit stavet
 Det er vores Restaurant eller hvad
 passer bedre til pengepungen
 og så bliver der måske råd til en "Danish"
 Kan man kalde en modebutik SALT?
 Det er "Claus"s forbillede
 Jeg lod være at spørge om priser!
 Buggiernes gade I suppose
 Kongrescenter - op ad bakken
 her er et stykke startbanen
 endnu et stykke
 men så kommer vor egen og forkorter banen
Skidt med det - en flot sejlbåd

  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar