Brisbane to
Hamilton Island dag 81 - 82
Dag 81 til
havs med enrichment programmer.
Brisbane gav
mig et noget andet indtryk af byen, end det jeg havde i forvejen. Vitsen med de
20 år bagefter er ikke grebet ud af den blå luft. Placeringen ca. 20 km op ad
floden har givet store muligheder for havne anlæg hele vejen ud til kysten, men
det er forblevet i små special anlæg til specifikke produkter, og
tilsyneladende lav aktivitet.
Udviklingen
af turistindustrien er sket på The Sun Shine Coast mod nord og The Golden Coast
mod syd. Brisbane er ligesom efterladt ”langt” tilbage i landet, mens
udviklingen foregår ude på de fortræffelige sandstrande som findes både mod syd
og mod nord, men er sandstrande nok i længden? Der skal mere til, f.eks. kæmpe
investeringer i turistanlæg.
AUS sierne
er noget tilbageholdne hvad angår indvandring. De hævder, at vandtilførslen til
Australias ca. 24 millioner indbyggere som helhed ikke tåler yderligere
udnyttelse, hvis ikke ørkenen skal brede sig, og på den måde eventyre hele
landets eksistensgrundlag.
I selve
Brisbane er byggeaktiviteten meget høj, men er der nogen til at flytte ind i de
nye store og dyre kontorbygninger. Det vil tiden vise, når byggeriet er
færdiggjort.
Dag 82 ankomst
til Hamilton Island ved solopgang.
Solo ekskursion
til Hamilton Island’ by, Marina Village, via Tender-boat! Vejret er excellent,
dejligt varmt og kun en svag brise. Lige det modsatte af hvad det var for tre
uger siden, da vi var her på sidste krydstogt. Da stormede og regnede det, så Marina
Village lignede en forblæst regnvåd samling huse, hvori indbyggerne havde gemt
sig. Vi lignede druknede mus, der slingrede af sted efter en 2 timers Katamaran-slingresejlads
fra The Great Barrier Reef.
Man får et
helt andet indtryk af et sted, når man ser det i godt vejr. Dette turiststed er
skabt af Queensland entreprenøren Keith Williams, der købte hele øen i 1978, og
i stedet for at lave den til ”a grazing Property”, byggede han en lystbåde
Marina og en landingsbane til en Commercial airport. Samtidig investerede han i
feriehuse og hoteller og hvad dertil hører.
Stedet oser
i dag af pengestærke turister, der nyder tilværelsen på attraktive steder.
Ingen biler er tilladt på øen, men såkaldte Golf buggies er til rådighed for
leje. De fylder i dag de få gader, men de høres ikke, da de er eldrevne. Det
skal man lige vænne sig til for at undgå at blive kørt ned bagfra.
Det mest positive,
der kan siges om sådant et sted, er, at det giver en masse attraktive arbejdspladser,
der ikke nødvendigvis medfører yderligere forurening af omgivelserne. Det at
skabe kvalitetsarbejdspladser, som folk står i kø for at besætte, er meget
vigtig for at projektet skal lykkes på lang sigt.
Han venter på en ca 100.000 USD forretning
Marina Village henne om hjørnet
Det ser ud at lykkes
Så er det bare spring
2 timer ud 2 timer hjem og 3 timer derude
vores Tender ser bette ud fra denne vinkel
Det hjalp ikke ret meget
men fotografen kan ændre sådan noget
Så har alle skiftet "bord"
Jeg spurgte hvad de skulle bruge mit skohorn til?
men det er jo tydeligt at se
det var nødvendigt for at få sidste mand med ombord
Jeg har set at Revet er dødt så jeg tog Tenderen til Marina Village
ikke hel Utzon , men en halv kan vel gøre det
Generalens store butik frit oversat
Golf buggiernes paradis?
eller hvis du har en lille skude kan den måske knibes
Ja for Boheimer frit stavet
Det er vores Restaurant eller hvad
passer bedre til pengepungen
og så bliver der måske råd til en "Danish"
Kan man kalde en modebutik SALT?
Det er "Claus"s forbillede
Jeg lod være at spørge om priser!
Buggiernes gade I suppose
Kongrescenter - op ad bakken
her er et stykke startbanen
endnu et stykke
men så kommer vor egen og forkorter banen
Skidt med det - en flot sejlbåd
Ingen kommentarer:
Send en kommentar