Crystal Symphony

Crystal  Symphony
"CrySe" i Sydney Harbor

søndag den 18. december 2016

Pridal - Aventure dag 21 - 22 - 23


Pridal – Aventure  dag  21 – 22 - 23.

Vi snød ”Neptun” denne gang. Han gav op, da han erfarede, at vores disposition gjorde det næsten umuligt for ham at fange os. Han er også sportsmand selv, so you cannot Win them all.

Tauranga, som vi nåede frem til i morges, er den hurtigst ekspanderende by i New Zealand. Den ligger i ”Bay of Plenty” lidt sydøst for Auckland. De har en stor Containerhavn, hvorfra der udskibes mælkeprodukter, kød, uld, træ og kiwifrugter.

I eftermiddags stod den på en ekskursion til ”Hobbiton” - Movie Set – Hobbitternes by plaseret på Alexanders spektakulære 1250 acre store sheep and beef farm, der ligger  halvanden times buskørsel fra Tauranga.

Jeg har forsøgt at skildre denne by ved hjælp af billeder. Det er ikke rigtig lykkedes, blandt andet fordi Hobbiton er så overrendt, at alle står i kø for at komme i position til at tage billeder, selvom de i forvejen havde bestilt en såkaldt ”slottid” til med en turguide at passere igennem ”filmbyens anlæg af 39 Hobbit holes”.

Det er sådan et besøg, der kun give mening at gøre én gang, men ”that is it - never again”

Men da jeg, hverken har læst J.R.R. Tolkiens Books eller set de filmatiserede udgaver ”The Lord of the Rings Trilogy” eller ”The Hobbit Trilogy”, er jeg den forkerte til at anmelde disse film kulisser.

Det kedelige er bare, at jeg efter besøget i dag i Hobbiton, hverken har fået større viden (skotsk lavt talende Hobbiton guide) om Hobbitterne eller lyst til at bruge tid på at få udfyldt denne mangel i min uddannelse. Derfor konkluderer jeg at ekskursionen var et ”flob” for mig.

Dog var der en interessant historie om, hvordan forargelsen var stor, da den New Zealandske Army tilbød at udføre alle de store ”jord flytnings arbejder” som øvelse for soldaterne. Dette indebar blandt andet, anlæg af en 1500 m lang ny vej igennem besværligt terræn ned til Hobbiton.  

I dag hvor pengene i kassen klirrer og hvor turisterne, og selv de lokale, vælter ind og betaler den opskruede pris på flere hundreder USD, for at komme med i køen til Hobbit hullerne, da er forargelsen ikke til at få øje på.

Selvfølgelig skal den New Zealandske Army ikke udkonkurrere de private entreprenører, men i dette tilfælde ville hele projektet være faldet til jorden, da mændene bag filmene ikke havde adgang til finansiering af anlæg af kulisserne i den størrelsesorden, som var nødvendige i dette tilfælde.

Først ”foolede” man skatteborgerne , så de naive turister, og så er der nogen, der påstår, at man kan ikke ”foole everybody all the time”, eller har jeg misforstået ”the Whole Thing”?

 Tauranga
 positionen af Tauranga
 in the bay of plenty
 Kendetegnet for Tauranga
 Gaten til CrySy
 Kort over Hobbiton
 mere brochure materiale
 39  Hobbit Holes - tæl efter
 på dette kort
 en bus af den flåde af busser, som pumper turister ud til Hobbiton
 Vi fra CrySy har vores egne busser
 Den omstridte "Army-Road" to Hobbiton
 Turistmaskine
 I kan bare vove ikke at følge Hobbitons Guide
Hobbitternes  Køkkenhave
 et af de 39 Hobbit huller
 Flotgammelt træ
 Hobbit hul
 endnu et
 Lidt tættere på
lidt anden model
 stadig Hobbit hul
 det man kunne kalde "fadeburet" til et Hobbit hul
 Hobbit hul nr ?
 sådan gik det meste af tiden - i gåsegang
 HH nr ?
 jeg tror for resten ikke de var nummererede
 flot landskab
 det var en hel bjergvandring - uden prædiken
 Hvis du anstrenger dig hører du halvdelen af hvad hun siger på skotsk
 lidt for store turister til "hullet"
 heller ikke denne model gik an!
 Perspektivet viser faktisk at bjergbestigning var en realitet
 Jeg klarede dog strabadserne med min stok
 Flot udsigt
 lidt anden type Hobbit Hul
 større Hobbit Hul
 Helle Thorning - Selfie i strakt arm
 Hobitterne fik tilsyneladende også "minipost"
 jeg ved ikke om jeg nåede alle 39 huller
På vej tilbage til Alexanders farm - souvenirs
Not me!








1 kommentar:

  1. Ha en golfbane til små mennesker med 39 huller, var der ingen aktiviteter?
    Dværgkastning, minigolf, fodhårsfletning, hvem kan sige mest på skottisk uden at nogen forstår noget, den sidste kræver lidt whiskey....

    SvarSlet