Crystal Symphony

Crystal  Symphony
"CrySe" i Sydney Harbor

onsdag den 18. februar 2015

Bay of Islands

Bay of Islands !

Nu bevæger vi os ud i Maori land, her hvor New Zealands vugge stod. Maorierne er at sammenligne med Vikingerne, dog at de i modsætning til Vikingerne åd deres tilfangetagne fjender for at overføre deres gode egenskaber til dem selv. I dag kalder de sig kristne, fordi den religion har de kendskab til gennem det hav af missionærer, der overfaldt landet sammen med de hvide ”settlere” omkring 1850’erne. Dog skal man ikke tage fejl af, at de samtidig stadig er trofaste over for deres forgængeres sæder og skikke og forsøger at holde liv i deres sprog. Kannibalismen syntes dog at være taget af menukortet!
Vi blev faktisk indlagt i en af deres gamle ceremonier, som de lokkede os med til, uden egentlig at spørge os. Ceremonien var halvt på engelsk og halvt på maorisk. Det undrer mig, at så mange amerikanere og japanere, der i modsætning til mig selv, er relativt seriøst engageret i religion, deltog uden forbehold af nogen art. Jeg var dog den første, der trak sig ud, med kameraet i hånd, men det var ugleset, så jeg accepterede reglerne. Derfor ingen dokumentation på showet. Jeg føler mig for gammel til at deltage i tvivlsomme spirituelle foretagender, det må andre om, hvis de er så naive!  
New Zealand har 4,5 millioner indbyggere, hvoraf ca. 0,5 millioner er maorier.

 Kenna - Tourowner - Guide
 NZ ældste Stone house
 Ebbe  båden hviler sig

 Kauri nogle af verdens største træer
 Turist tur for at beskytte skovbunden


 populært bygningsmateriale - fredet




 Kæmpe rod til et kæmpe træ
 Bregne træ
 Flere Kaurier
 Maori marae = møde sted

 for troende - på hvad som helst
Tilbage til Crys-Se med tenderen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar