Rabaul Papua New Guinea dag 64
Først lidt
orientering om Rabaul. Jeg havde egentlig tænkt mig at udnævne den til et
lydbillede af dens navn, nemlig noget værre baul. Det er nok ikke helt
retfærdigt. Den har ca. 8000 indbyggere i dag. De lever på kanten af vulkanen
Mt. Tavurvur, der sidst ødelagde det meste af byen i1994.
Historisk
var Rabaul et meget vigtigt punkt for Japanerne under WW2. Det var her den
Japanske Stor Admiral Yamamoto havde sin førerbunker, som commander in chief of
the Japanese Imperial Navy. Alle husker ham som strategen bag Pearl Harbor.
Bunkeren er
i dag et lille, men interessant museum, som blev delvist genopbygget i 1940’rne,
for derefter at brænde af i 1993 og blive ødelagt af jordskælvet i 1994.
Yamamoto
havde bygget tunneller i området. En af disse blev ”foret” med en række skibe,
og kom på den måde til at virke som et fort, med udstyr og depot til
forsvarerne.
I Kokopo
besøgte vi et slags War & Cultural Museum, som en englænder havde samlet.
Det mindede mest om en Skrot samle plads, men gør ikke de fleste museer det?
Så var det
samlepladsen for de faldne soldater, det gjaldt. Et kæmpe mindesmærke og et cemetery
for de faldne ANZAC soldater.
Der bliver
desværre ikke nogen ”Fire Dance” for mig i aften. Jeg bliver på skibet og
slapper af efter den gang Papua ”veje” og Japanske minibusser. Den kombination
er deadly. Vejene er fyldt med huller på en halv meters dybde. Officielt er der
venstrekørsel, men man kører der hvor hullerne er mindst dybe. Så regnede det,
og minibussens eneste aircondition er at åbne vinduerne og blive våd. Det var
en hurtig beskrivelse af, hvad en Papua-vej (junglesti) er. Af en eller anden
grund holdt ryggen. Kineseren ved siden af mig havde fundet en metode, han
rejste sig i ”stigbøjlerne” hver gang han fik øje på et nyt hul. Han stod op i
næsten 4 timer, som køreturen varede i alt. Jeg brugte min stok til at afdæmpe
stødene, hver gang støddæmperne (hvis der overhovedet var nogen) gik i bund.
Jeg sagde også, at det var Japsernes hævn efter nederlaget i 1945, so keep
smiling.
I øvrigt
Guiderne (nuller) var elendige. De vidste intet, når man spurgte, hvor vi var
på vej hen. Informationer om samfundet var også ”en by i Sibirien”. De er
simpelthen ikke parate til at modtage turister og hvad dermed følger.
hvor er Rabaul
nå deroppe
Helt ind i krogen
let regn dis uden for
The Beehives are they called
Jeg tænkte det nok Sun Princes slog os igen til Pieren
Tunnel Hill (fort)
foret med skibsvrag
de pynter ikke just i landskabet
jeg kan bedre lide farver
som Papuanerne sammensætter
men vi køber vist ikke noget
den Japanske Minibus Hiace uden støddæmpere og aircondition
Hvad skulle vi her - udsigten?
krigsmuseum
lidt af hvert
men ikke nok til at starte en krig på
den her er dog imponerende
her er tilhørende Torpedo, der nok ikke kan holde vand
Japanerne er ikke så store heller ikke deres kampvogne
Stjernemotor til et jagerfly?
Her noget til at skyde flyet ned med
Her ligger så piloten?
på dette cemetery
der var mange der ikke klarede den!
flot linet op
det var bare en af soldaterne
lange lister over de forsvundne og uidentificerede
Buskene med de mange farver gør det mindre trist at se på
Tilbage til vores armada af Japanske Hiacer
Adressen på Stedet i Kokopo
Ingen kommentarer:
Send en kommentar